Edukacja sześciolatków rewolucją w szkolnictwie

Od momentu pójścia do przedszkola, dzieci praktycznie rozpoczynają nauczanie w różnych dziedzinach, oczywiście na odpowiednim dla swojego wieku poziomie. Pierwsze próby rysowania, nauka piosenek, wierszyków, tańca, rytmiki – to przecież zabawa, ale połączona z nauką. Dziecko rozwija swoje procesy myślowe, manualne tworząc powoli podstawy do dorosłego życia. Nie wszystkie dzieci są jednakowe, dlatego już na tym etapie rozwoju widać różnice pomiędzy nimi. Jedno szybciej uczy się rysować, pisać litery, łatwiej zapamiętuje, drugie ma z tym wszystkim problemy. Czy zatem odgórna decyzja o pójściu sześciolatków do szkoły jest słuszna? Według mnie, jedynym kryterium powinna być decyzja psychologa, który jest w stanie dokładnie określić poziom rozwoju malucha w wieku sześciu lat i podjąć decyzję o rozpoczęciu nauki bądź nie. Dla dziecka niedojrzałego psychicznie, taka decyzja może mieć wręcz odwrotny skutek, może to być niemal traumatycznym przeżyciem, mającym wpływ na dalsze lata nauki. Przeprowadzenie dziecka ze świata zabawek do świata szkolnych podręczników jest procesem, który jakiś czas trwa. To nie jest tylko zamiana budynków z przedszkolnego na szkolny.

Leave a Reply

Ciekawe artykuły
  • Prawo do życia
    Prawo do życia to podstawowy przywilej naszego gatunku, zapis taki może się znaleźć w konstytucji, może też stanowić domyślne, niepisane prawo. Nad prawem do życia jednostki rozmawia się na całym …
  • Zdobywamy wiedzę i doświadczenieZdobywamy wiedzę i doświadczenie
    Każdy z nas miał do czynienia z nauką już od najmłodszych lat. Kiedy to jako małe dzieci szliśmy do przedszkola, gdzie poznawaliśmy otoczenie i kolegów i koleżanki z podstawówki. Potem …