Edukacja sześciolatków rewolucją w szkolnictwie

Od momentu pójścia do przedszkola, dzieci praktycznie rozpoczynają nauczanie w różnych dziedzinach, oczywiście na odpowiednim dla swojego wieku poziomie. Pierwsze próby rysowania, nauka piosenek, wierszyków, tańca, rytmiki – to przecież zabawa, ale połączona z nauką. Dziecko rozwija swoje procesy myślowe, manualne tworząc powoli podstawy do dorosłego życia. Nie wszystkie dzieci są jednakowe, dlatego już na tym etapie rozwoju widać różnice pomiędzy nimi. Jedno szybciej uczy się rysować, pisać litery, łatwiej zapamiętuje, drugie ma z tym wszystkim problemy. Czy zatem odgórna decyzja o pójściu sześciolatków do szkoły jest słuszna? Według mnie, jedynym kryterium powinna być decyzja psychologa, który jest w stanie dokładnie określić poziom rozwoju malucha w wieku sześciu lat i podjąć decyzję o rozpoczęciu nauki bądź nie. Dla dziecka niedojrzałego psychicznie, taka decyzja może mieć wręcz odwrotny skutek, może to być niemal traumatycznym przeżyciem, mającym wpływ na dalsze lata nauki. Przeprowadzenie dziecka ze świata zabawek do świata szkolnych podręczników jest procesem, który jakiś czas trwa. To nie jest tylko zamiana budynków z przedszkolnego na szkolny.

Leave a Reply

Ciekawe artykuły
  • Uniwersytety trzeciego wieku
    Nie tylko młodzi w dzisiejszych czasach czują ogromną chęć do zwiększania swojej wiedzy i kształcenia się. Okazuje się, że również ludzie będący na emeryturze trochę się nudzą i chcą pokazać …
  • System oceniania w polskiej szkole
    System oceniania jest kwestią, która zawsze budzi wiele kontrowersji. Przede wszystkim dlatego, że chyba nie da się wprowadzić jakiś obiektywnych kryteriów. Dzieje się tak, ponieważ ocena w dużej mierze zależy …